ویژگی های طراحی سایت خوب و حرفه ای

طراحی سایت خوب و حرفه ای یک حرفه ی تخصصی است که شامل مهارت ها و تخصص های بسیاری است. یک طراح سایت علاوه بر اهمیت به ظاهر و زیبایی سایت باید به کارآمدی آن نیز توجه داشته باشد. طراحی سایت با ظاهر زیبا ولی نا کارآمد قطعا برای هیچ کس خوشایند نیست. طراحی سایت نیز مثل تمام تخصص های دیگر باید ها و نباید هایی دارد که در ادامه به تعدادی از مهم ترین آن ها می پردازیم:
1. فایل های تصویری را در حجم کوچک استفاده کنید. سرعت بارگذاری سایت شما در تعداد بینندگان سایت بسیار موثر استو پس سایت خود را طوری طراحی کنید که بینندگان با دستگاه های قدیمی یا سرعت اینترنت پائین برای بارگذاری صفحات کمتر از 30 ثانیه انتظار بکشند و از دیدن سایت شما منصرف نشوند.

ویژگی های طراحی سایت خوب و حرفه ای

  

2. صفحه آرائی از اصول مهم طراحی سایت است. مطالب و محتوا هایی که برای سایت استفاده می کنید را با تیتر های جذاب آغاز کنید. مطالب طولانی را قسمت بندی کنید و برای تاکید بر اهمیت موضوعات آن ها را بولد یا ایتالیک کنید.

3. قبل از شروع طراحی وب سایت برای آن یک استایل و رنگ مشخص در نظر بگیرید تا تبدیل به یک مشخصه برای سایت شما شود و به آن تنوع ببخشد. رنگ و فونت مناسب با فعالیت سایت خود انتخاب کنید. برای این کار بهتر است با یک طراح گرافیک مشورت کرده تا معانی و مفاهیم رنگ ها و طرح ها را بهتر بشناسید.

4. حروف و واژگان را با شکل و اندازه ی مناسب در سایت قرار دهید. خواندن صفخات از روی مانیتور برای هرکسی آسان نیست و بسیاری از فونت های جدید هم در سیستم های امروزی باز نمی شوند و به هم ریخته خواهند شد.

5. همانطور که قبلا هم اشاره کردم انتخاب یک سبک برای سایت شما بسیار ضروری است چرا که به سایت شما شخصیت و هویت می بخشد، این سبک انتخابی در اصل بیانگر شخصیت خود شما نیز هست پس از همان ابتدا تصمیم بگیرید که سایت شما قرار است رسمی باشد یا خودمانی و دوستانه، مدرن باشد یا سنتی و … . سبک سایت شما، شخصیت و استایل کاری شما را مشخص می کند و به بیننده نشان می دهد که چقدر با یک فعالیت حرفه ای سر و کار دارد.
6. هرگز به دلیل توجه به خوانایی مطالب زیبای سایت خود را فراموش نکنید. از پس زمینه ی روسن استفاده کنید و تصاویر و گرافیک های مدنظر را در حاشیه ها به کارببرید. از پس زمینه ی سیاه فقط برای مطالب با فونت درشت استفاده کنید.

7. از آن جا که بسیاری از کاربران هنوز هم از مانیتور های قدیمی استفاده می کنند بنابراین سایت خود را بر مبنای 256 رنگ و رزولوشن 800 در 600 طراحی کنید تا بتوانید حداکثر بیننده را برای سایت خود داشته باشید. اگر آمار چنین کاربرانی رو به کاهش است ولی شما موظفید که طیف های مختلف از بینندگان را در نظر بگیرید.

8. برای ارتباط بهتر خوانندگان سایت با شمایی که مدیر سایت هستید باید آدرس ایمیل و نشانی سایت را در تمام صفحات بگنجانید آن هم در نقطه ای که قابل دید و در دسترس باشد. این امر از این جهت ضروری است که اگر کاربری صفحه ای از سایت شما را گپی کرده یا ذخیره کند و یا از آن یک نسخه ی چاپی تهیه کند دیگر قادر نخواهد بود آدرس سایت شما را بازیابی کند و به آن باز گردد.

9. به خاطر داشته باشید که طراحی سایت و بهینه سازی آن یک پروژه ی خاتمه دار نیست و همواره نیاز به پیگیری و به روز رسانی دارد. پس سایت شما همیشه باید تازه و زنده باشد. مطالب سایت را ماهی یک بار به روز کنید چرا که شما برای دیده شدن در رنک های بالایی گوگل نیاز به بازدیدکنندگان دائمی دارید. برای بازدیدکنندگان دائمی خود مزایایی در نظر بگیرید مثل ارسال ایمیل هایی با جدید ترین آموزش ها و مطالب و یا چیز های دیگر تا آن ها را برای بازگشت به سایت خود ترغیب کنید.

10. در ارائه ی مطالب و منابع و جزئیات دست و دلباز باشید و ولخرجی کنید. مطالب و تیتر های مورد علاقه ی مخاطبان را در جاهای قابل دسترس و دید قرار دهید.

11. مناسب با محتوا و حیطه ی فعالیت خود، شیوه ی نگارشی درستی را اتخاذ کنید. مطالب خود را با نیاز های کاربرانتان هم سان کنید. بسیاری از محتوا نویسان وب سایت معتقدند که بهترین زبان برای نگارش محتوای سایت استفاده از زبان محاوره است. من به شخصه علاقه ای به زبان محاوره ندارم اما در نگارش از ساده ترین و روشن ترین جملات برای انتقال مفاهیم مورد نظرم استفاده می کنم. به نظر من بهترین زبان برای نگارش، زبان آموزشی است ( البته این اصطلاح را خودم ساخته ام!). منظور از زبان آموزشی نوعی از نگارش است که گویی نویسنده قصد دارد به شما مطلبی را آموزش دهد. این نوع از نگارش برای هر نوع محتوایی با هر مضمونی قابل استفاده است.

12. سایت خود را تست کنید. پس از آماده شدن وب سایت و پیش از آن که آن را روی شبکه قرار دهید بهتر است روی سیستم های مختلف و با رنگ و رزولوشن های متفاوت آن را تست کرده و از اینکه سایت شما به همان زیبایی که توقع دارید برای همه به نمایش در می آید اطمینان حاصل کنید.

منبع: ویژگی های طراحی سایت خوب و حرفه ای



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.