لایه بندی مهم ترین کاری است که در طراحی سایت انجام میشود. قبل از این که بخش های مختلف سایت را در طرح خود در نظر بگیریم، باید جایگاه و ایده خود را برای شکل طراحی سایت مشخص کنیم. لایه بندی Z یکی از راهکارهای ساده برای لایه بندی ساده تر صفحات وب می باشد. در این نوع لایه بندی با الهام از حرف Z ، شکل های دیگر نظیر زیگزاگ پدید می آید. مجموعا استفاده از لایه بندی Z به همراه قانون نسبت طلایی طراحی سایت شما تقویت می کنند. در ادامه با فواید استفاده از Z-Layout در طراحی سایت آشنا خواهید شد.
سه دلیل اصلی برای استفاده از لایه بندی Z در طراحی سایت عبارتند از:
• ایجاد نام تجاری
• حفظ سلسله مراتب
• ساختار
علت محبوبیت این نوع لایه بندی در طراحی وب سایت و در میان کاربران غربی، شیوه مطالعه کتاب همزمان در این افراد است. هر فرد معمولا یک کتاب را از بالا به پایین مطالعه می کند. برای آشنایی بیشتر با فواید استفاده از Z-Layout بد نیست به نمونه های خارجی اشاره کنیم:
فیس بوک
فیس بوک یکی از محبوب ترین سایت هایی است که در صفحه اول خود از الگو لایه بندی Z استفاده کرده است. در این سایت ابتدا با یک فرم ورود و سپس در بخش های پایانی با فرم ثبت نام مواجه میشوید. در گوشه سمت چپ این سایت تصاویری مبنی بر ورود و ثبت نام در فیس بوک را مشاهده می کنید. این الگو دقیقا به کارگیری Z-Layout در طراحی سایت می باشد.
Evernote
سایت Evernote نیز از این لایه بندی در طراحی سایت استفاده کرده است.
سخن آخر:
همان طور که می دانید این الگو های در طراحی سایت تنها با الهام گیری از حرکت چشم ها در سایت های ایجاد شده است. استفاده مطلق از این قوانین توصیه نمیشود و می توانید به دلخواه فرم Z را شخصی سازی کنید.
منبع: چرا از لایه Z در طراحی سایت استفاده کنیم؟ (بخش دوم)
طراحی سایت طراحی وب سایت طراحی وبسایت طراحی وب طراحی سایت نوتریکا
آموزش طراحی سایت نمونه کار طراحی سایت طراحی وب سایت شرکتی طراحی وب سایت فروشگاهی طراحی وب سایت شخصی
طراحی وب سایت اختصاصی طراحی وب سایت ریسپانسیو طراحی وب سایت داینامیک طراحی وب سایت استاتیک
طراحی وب سایت پزشکی طراحی وب سایت رستوران طراحی وب سایت آموزشگاه طراحی وب سایت املاک طراحی وب سایت تفریحی
طراحی وب سایت دانلود طراحی وب سایت خبری سئو طراحی اپلیکیشن اندروید طراحی پورتال