رسانه وب

هرچند تمثیل هرم وب راهی بسیار انتزاعی برای توصیف طراحی وب‌ سایت محسوب می شود، با این حال می‌تواند ابزاری مفید برای نشان دادن کنش و واکنش اجزای مختلف ساختمان و رسانه وب باشد. روش عملی‌تر برای بحث در مورد طراحی سایت که به وسیله آن بتوان اجزای مختلف محیط وب را در ذهن مجسم کرد، اجزای مختلف رسانه ب است که در شکل 2-1 نشان داده شده است.

اجزای رسانه وب

اجزای رسانه وب

وب‌سایت‌های امروزی در درجه اول یک مدل برنامه‌نویسی شبکه مشتری- سرور هستند که سه عنصر مشترک دارند:  

سمت سرور :  این مبحث سخت افزار و نرم افزار سرور وب و همچنین عناصر برنامه‌نویسی و فن‌آوری‌های درونی آن را در بر‌می‌گیرد. این فن‌آوری‌ها می‌توانند شامل برنامه‌های CGI ساده که با زبان PERL نوشته شده تا اپلیکیشن‌ها چند لایه پیچیده مبتنی بر جاوا را شامل شوند که فن‌آوری‌های بخش مدیریت مانند سرورهای پایگاه داده که برای پشتیبانی وب‌سایت قرار داده می‌شوند، را هم در بر بگیرد.

سمت مشتری : مبحث سمت مشتری مرورگر وب و فن‌آوری‌های پشتیبانی آن را در بر می‌گیرد که نمونه آن‌ها شامل HTML، CSS، و زبان‌های جاوا اسکریپت و کنترل‌های ActiveX یا پلاگین‌های نت اسکیپ هستند که برای نشان دادن یک صفحه یا ارائه ویژگی‌های تعاملی مربوطه به کار گرفته می‌شوند.

شبکه شبکه به توصیف عناصر و اتصال‌های مختلف مورد استفاده برای رساندن وب‌سایت به دست کاربر می‌پردازد. این عناصر می‌توانند شبکه‌های مختلف موجود در اینترنت عمومی‌‌یا ارتباطات خصوصی موجود در یک شرکت، که اغلب لقب اینترانت به آن داده می‌شود، را در بر بگیرد.

درک کامل از جنبه‌های فنی رسانه وب، از جمله مولفه شبکه، از اهمیت فوق العاده‌ای در تبدیل شدن به یک طراح وب‌سایت بزرگ برخوردار است، و بخش عمده این کتاب بر روی این جزئیات تمرکز می‌کند. نمودار هرم وب باز‌هم عوامل مهم برای کاربران را به یاد‌مان می‌آورد به این مضمون که طراحی وب در واقع پیشه برنامه‌نویسی شبکه با تمرکز بر مسائل خاص کاربر است. وب‌سایت‌ها یک مکانیسم ارتباطی بین صاحبان سایت و کاربران آن و گاهی اوقات بین کاربران با یکدیگر هستند. صاحبان سایت معمولاً پیام‌ها را می‌گذارند و قوانین اساسی تعامل را تعریف می‌کنند، در حالی که کاربران کسانی هستند که به سایت مراجعه کرده و تلاش می‌کنند از مطالب و یا امکانات ارائه شده سایت استفاده کنند. مسیر ارتباطی بین صاحب سایت و بازدید کننده می‌تواند متفاوت باشد. صاحبان سایت اغلب اطلاعات را برای مصرف کاربران قرار می‌دهند که تا حدودی تعاملی است یک طرفه. بار دیگر کاربران می‌توانند اطلاعات را برای صاحبان سایت یا حتی کاربران دیگر ارسال کنند که در این حالت یک مسیر ارتباطی چند کاناله ایجاد می‌شود. این مسئله در شکل زیر نشان داده شده است:

در طول هر ارتباط، وقتی همه چیز دارد بدرستی و بی نقص کار می‌کند، اغلب کاربران توجهی به واسط بینابین ندارند. در حالی که کاربران تحت تاثیر واسط قرار دارند، اغلب اجزاء منحصر به فرد شبکه از جمله HTML، صفحات قالب بندی و جاوا اسکریپت را تشخیص نمی دهند مگر اینکه چیزی اشتباه از کار درآید. وقتی اتفاقی منفی مانند کندی سایت پیش بیاید یا چیزی موجب بروز خطا در یک المان یا کارکردی شود، کاربر ممکن است به واسطی که در آن قرار دارد توجه نشان دهد، با این حال باز هم ممکن است تشخیص ندهد کدام جنبة آن باعث مشکل شده است. کاربران تمایلی به دیدن اجزا ندارند، آن‌ها مجموعه را می‌بینند. این باعث می‌شود که در مورد سایت‌ها به عنوان یک کلیت فکر کنیم تا بتوانیم درک کنیم کاربران چه تجربه‌ای از کار با آن دارند.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.